Måste välgörenhetsorganisationer betala besöksavgift?

Vet inte om vi räknas som företag när vi slänger sopor på sortergården.

Kommentarer

  • Hej!

    Nej, ni räknas inte som företag. Men ni måste kontakta oss i förväg.

    Organisationer som endast arbetar med välgörenhet behöver inte betala.

    Har du ett företag eller verksamhet som planerar en aktivitet där de insamlade pengarna ska skänkas till välgörande ändamål behöver du inte betala om du kontaktar oss en till två veckor innan du lämnar avfallet. Det kan till exempel vara om du mot betalning samlar in julgranar från hushåll. Granarna lämnar du på sortergården och pengarna skänker du till välgörande ungdomsverksamhet eller liknande.

    Det vi behöver veta för att ta bort din avgift är:
    • vilken sorts avfall du tänker lämna
    • vad organisationen heter
    • vart du skänker pengarna
    • fordonets registreringsnummer
    • datum du lämnar avfall
    • namn på sortergård
    Med vänliga hälsningar
    Lena

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.