Måste jag betala besöksavgift när jag lämnar privat avfall?

Såg skyltar vid infarterna om besöksavgifter.

Kommentarer

  • Hej!

    Svaret beror än så länge på vad du använder för fordon när du lämnar ditt avfall.

    Svar nej gäller om du lämnar ditt privata avfall med hjälp av en privat bil. Då får du ingen besöksavgift eftersom du har betalat för ditt privata avfall genom din avfallstaxa.

    Svar ja gäller om du lämnar ditt privata avfall med hjälp av en företagsregistrerad lätt lastbil. Då blir företaget som äger fordonet betalningsskyldigt.

    Svar nej gäller oavsett fordon från och med 1 juni. Då kan du som lämnar privat avfall med en företagsregistrerad lätt lastbil besöka sortergården utan kostnad – om du föranmält ditt besök. Formulär kommer på juneavfall.se

    Tack för att du återvinner!

    Lena
  • hur gick den informationen ut till företag att det skulle bli taxa på privat besök
    med en förmånsbeskattad bil? Och att det inte är möjlighet att föranmäla att det är privata besök tex vid en lägenhetsrenovering. Om man har betalt trots att det var privat och man redan betalar för detta när man betalar sopavgiften ,får man tillbaka dessa pengar?

  • Hej!
    Vad tråkigt att du har missat informationen.

    Vi informerar och har informerat på flera sätt om den nya besöksavgiften

    Skyltar utanför sortergården
    Vi informerar sedan november 2021 på skyltar placerade vid infarterna till sortergårdarna.

    Juneavfall.se
    Vi informerar sedan november 2021 på vår webbplats om vad som gäller för verksamhetsavfall på sortergården.

    Brev
    I början av november 2021 skickade vi brev till alla företag som var kunder hos oss 2021. I brevet berättade vi om det kommande systemet med företagsregistrerade lätta lastbilar. Vi förtydligade också att företaget får betala om du lämnar privat avfall med företagets lätta lastbil.

    På sortergården
    I november och december hade vi en informationskampanj på sortergårdarna där personalen, både muntligt och på papper, informerade besökarna om de nya reglerna.

    Därför har vi infört systemet
    Cirka 40 % av företagen som besökte oss tidigare år betalade inte för sig. Kostnaderna för hanteringen av deras avfall drabbar i slutänden alla som betalar. Med det här systemet har det blivit svårare för företag att komma undan sin avgift. Eftersom systemet inte kan se om ett fordon innehåller privat avfall eller verksamhetsavfall får företagen betala även för privat avfall.

    Nya regler
    Från och med 1 juni, 2022, ändrar vi detta. Då får du möjlighet att lämna ditt privata avfall med företagsregistrerad lätt lastbil. Företaget slipper avgift för ditt privata avfall om du föranmält ditt besök och besöker oss den tid du angett. (Du kommer kunna föranmäla via ett webbformulär.) Till dess gäller både fakturor och regler som vi tidigare informerat om.

    Med vänlig hälsning
    Lena
  • då vi tydligen inte låg inne som kunder hos er fick inte vi någon information om detta
    borde inte detta gått ut till alla företagare på något sätt?
    vi har inte heller fått något brev
    Eva

  • Hej igen!

    För att upplysa våra besökare om vad som gäller när du åker i en företagsregistrerad lätt lastbil valde vi att placera skyltar vid infarterna till sortergårdarna. Ingen kan komma in på sortergården utan att ha passerat dem. Men vi förstår att det kan vara lätt att missa. Därför valde vi att även skicka brev till våra kunder.

    Företag som aldrig lämnat verksamhetsavfall hos oss, finns ej heller i sortergårdarnas kundregister eftersom de inte köpt något sortergårdskort.

    Med vänlig hälsning
    Lena

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.