Måste jag lägga brännbart hushållsavfall i en plastpåse?

Hej!
Jag undrar hur det kommer sig att man ska slänga det som kallas för "brännbart" avfall i plastpåsar när vi sorterar hemma hos oss. Vi slänger ju annat t.ex. glas, metall och kartong "löst" utan att lägga det i påsar. Det blöta avfallet är ju mat och det slänger vi i papperspåsar. Således är brännbart/rest ett torrt avfall och skulle kunna slängas utan plastpåse. Eller finns det en funktion med detta?

Mvh, Karin

Kommentarer

  • Hej!

    Man måste inte slänga restavfallet i en plastpåse utan det går bra med en papperspåse också, huvudsaken är att den är ordentligt knuten så att avfallet inte trillar ur påsen. Avfallet ska vara väl emballerat så att skada, arbetsmiljöproblem eller annan olägenhet inte tillkommer.

    Ofta är restavfall blöjor, bindor, tamponger, plåster, dammsugarpåsar, påsar med hundbajs, kattsand, hår, tuggummi, toalettborstar, fönsterkuvert mm. och det är inte, av hygieniska skäl, bra att lägga löst i kärlet. Det kan i sin tur leda till en sanitär olägenhet.

    Restavfallet går sedan till förbränning och förvandlas till energi i kraftvärmeverket. El och fjärrvärme kommer delvis från restavfallet.
    Ann-Sofie

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.