Vildsvinsskador på vall

Brukar 100ha minst både ägd och största delen arrende, ca 100 åkrar (1ha i snitt) vi har ca 30% åker som måste plöjas i vår får svinens skador. Har sett att det finns stöd för stängsel, detta är nästan omöjligt i dessa trakter med små och spridda åkrar, slättbygden är det andra möjligheter.
Min fråga är om det finns stöd för vildsvinsfällor (godkända) ? Fällor går att anpassa och flytta till där skadedjuren är. Jordbruket och jägare har olika syn på vildsvinen, vi som ska sköta åkrarna har skötselkrav samt tvungna att få bra foder till mjölkkorna. All hjälp är tacksamt i detta läge.
MVH
Sven-Erik Jonsson

Kommentarer

  • Hej Sven-Erik!

    Det finns inget stöd hos Jordbruksverket där du kan söka ersättning för vildsvinsfällor.

    Frågor som rör stängsel (rovdjursstängsel) hanteras numera av Naturvårdsverket. Du behöver vända dig till Naturvårdsverket för vidare frågor om det.

    Sara Kundtjänst