Utter som sällskapsdjur

Får man lov och ha en utter som hus djur? Om man får det vad gäller för regler?

Kommentarer

  • Hej Vanessa!

    Tack för din fråga.

    Nej, man får inte ha en utter som sällskapsdjur. Utter är ett rovdjur. I Sverige får man inte hålla rovdjur som sällskapsdjur.

    Du hittar information om detta i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby, 1 kap 5 §. (Andra stycket på sidan 5)
    (Uppdaterad )
  • Katter är väl också rovdjur? Min katt äter minst en mus/fågel per dag.. hur kan det vara mer påverkan på ekosystemet att ha en utter i trädgården?
  • Hej Christof!

    Det är förbjudet att ha andra rovdjur än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur.
    Beatrice Kundtjänst
    (Uppdaterad )
  • Är det lagligt att ha grävling som sällskapsdjur?
  • Hej Zeth!

    Ja, det är lagligt.
    (Uppdaterad )
  • Får man ha en lutrinae som husdjur?
  • Hej Olivia!

    Lutrinae är en utter och är inte tillåtet att ha som sällskapsdjur.
    (Uppdaterad )
  • Hej. Om man ägere för capuchin apa och har alla pappret att det är lagligt kopp och apan är uppväxt och född i laglig avel och vill komma och bo i Sverige med sin sällskapsdjur som är apan i detta fall är det lagligt eller? Det är jätte viktig för mig att få svar då det är min älskade "barn" familjemedlem i andra ord.
  • Roger Kundtjänst
    (Uppdaterad )
  • Så jag kan inte komma typ på besök till familjen med min apa heller ?
  • Det som står på siddan "djuren måste vara födda och uppfödda i fångenskap för att få hållas som sällskapsdjur. Du får inte hålla individer som fångats i det vilda." Och den är ju född och uppfödda i fångenskap. Som jag skrev den är kopp i en legal avel som är med EU regler.

  • Hej Sami!

    Du hittar informationen under rubriken "vilka djur får man ha som sällskapsdjur" på den länkade sidan. "Det är inte tillåtet att hålla apor, rovdjur eller rovfåglar som sällskapsdjur".
    Roger Kundtjänst
    (Uppdaterad )
  • Jag kan säga att eurasisk utter är ett mycket gott sällskap, även om jag vet att det är olagligt. Min är tillgiven och kräver inte så mycket skötsel som man kan tro. Han heter Bobbo och är 3,5 år gammal.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.