Ta hem ull från ett annat land

Hej jag ska resa till Island i sommar, jag undrar om jag kan köpa rå ull där och ta med hem till Sverige, alltså klippt tvättad eller otvättad ull
Tacksam för svar mvh Susanne

Kommentarer

  • Hej Susanne!

    Som privatperson kan du bara ta med dig fabrikstvättad ull från Island eller ull som genomgått en motsvarande metod som säkerställer att den inte för med sig någon smitta.
    Om ullen bara är enkelt behandlad eller helt obehandlad ställs det en hel del krav på avsändare och mottagare och i vissa fall även på att den passerar veterinär gränskontroll. I tullen kan de ställa frågor i samband med införseln för att säkerställa att ullen kan tas in direkt av dig som privatperson.
    Om du vill ta in som privatperson och ullen inte är fabrikstvättad föreslår vi att du kontaktar Jordbruksverket för att säkerställa att metoden kan jämställas med fabrikstvättning.
    Rör det sig om kommersiell införsel av annat än fabrikstvättad ull bör du kontakta oss i god tid innan du för in. Har du fler frågor kring importen kan du höra av dig till foderdjurprodukter@jordbruksverket.se .

    Roger Kundtjänst