Stöd till unga jordbrukare

Ett av villkoren för stöd till unga jordbrukare är: Du måste kunna visa att du är ansvarig
Du måste vara ansvarig för jordbruksverksamheten och fatta beslut om ekonomi, ledning och den dagliga verksamheten. Detta måste du kunna visa vid kontroll. Till exempel ska du kunna visa information från Skatteverket om du har haft någon inkomst från jordbruksverksamheten eller inte under tidigare år. Du ska även kunna visa upp köpeavtal, ägarbevis eller leasingavtal för maskiner och gård samt fakturor och mötesprotokoll för att styrka ditt ansvar över jordbruksverksamheten.
Vad gäller när man ska visa information från Skatteverket : Om du har haft någon inkomst från jordbruksverksamheten eller inte under tidigare år. Det är svår att tyda vad som gäller eftersom det beror på många omständigheter OM man har inkomst från jordbruksverksamheten i ett startskede. Många nystartade behåller sin tjänst utanför lantbruket, hyr in arbetskraft för vissa arbeten. Då kanske man väljer att inte redovisa någon inkomst från lantbruket, men är den som äger och driver företaget med hjälp av anställda.

Kommentarer

  • Hej Inger!

    Tack för att du kontaktar oss. Jag är lite osäker på vad din fråga egentligen är. Det är länsstyrelsen som handlägger stödet till unga jordbrukare och bedömer underlagen som skickas in i ansökan. Kanske du ska vända dig till dem med dina funderingar?
    Maria Kundtjänst