Solceller på jordbruksmark och jordbrukarstöd

Kan man fortfarande få jordbrukarstöd om man anlägger solceller på sin jordbruksmark förutsatt att man fortfarande brukar marken, t.ex. med vallodling eller betande djur under och emellan solcellerna?

Kommentarer

  • Hej Sofie!

    Stödet för förnybar energi finns inte längre. Du kan kolla med din länsstyrelse om det möjligtvis faller inom ramen för Investeringsstöd för ökad konkurrenskraft.
  • Jag menade mer om man kan söka gårdsstöd för den areal som man anlagt solceller på om man brukar jorden under/mellan panelerna.
  • Hej Sofie!

    Generellt sett blir det en annan markanvändning med solceller eftersom det begränsar hur mycket lantbrukaren kan plöja marken och hindrar jordbruksaktiviteter på hela skiftet. Om solcellerna inte hindrar att man kan utföra en jordbruksverksamhet blir det en bedömningsfråga i det enskilda fallet om marken kan klassas som åkermark.

    Svaret kommer från Länsstyrelsen.