Smittspridning fågelinfluensa

Fågelinfluensan smittar den via flugor som äter av döda fåglar som dött av viruset?

Kommentarer

  • Hej Håkan!

    Det är ingen vektorsmitta, viruset smittar vid direkt eller indirekt kontakt mellan smittade fåglar. Vanligast är att det avföringen som är indirekt smittkälla. Vad vi vet så finns det ingen forskning som tyder på det.

    För mer information så ta kontakt med Statens veterinärmedicinska anstalt.
    Jimmy Kundtjänst