Sälja ägg från hobbyhöns

Nu i skyddsnivå 2 får jag inte sälja ägg om min hobbyhönsflock går ute i en inhängnad. Men Livsmedelsverket och ni skriver att smittorisken till människor är obefintlig och att ev sjukdom inte kan smitta genom ägg som livsmedel. Jag får äta mina ägg och det är inte farligt men hur kan det då vara farligt för någon vän eller granne jag säljer dem till?
Jag har en inhängnad hönsgård med nättak. Jag bor i Västerbotten där ingen smitta hittats men får inte sälja ägg som är ofarliga att äta. (Jag får dock äta dem själv.) Jag tycker det är en logik som inte riktigt går ihop. Jag skulle gärna vilja ha en vetenskaplig förklaring till detta.
Med vänlig hälsning, Anna Nylander

Kommentarer

  • Hej Anna!

    Om du vill sälja dina ägg ska dina höns hållas inomhus, de får inte gå ut i någon form av inhägnad. Om du inte säljer dina ägg utan har dem för husbehov klassas du som hobbyverksamhet. Dina fåglar ska ha tillgång till inhägnad, men får inte gå fritt ute under rådande omständigheter. De här reglerna är en skyddsåtgärd för att undvika smitta till andra fåglar. Inte för att smittan är farlig för konsumenten.

    Syftet med reglerna är alltså att har djuren vistats ute i en inhägnad med större risk för kontakt med vilda fåglar än djur som bara går inomhus så ska ingenting som härrör från fåglarna lämna den hönsgård de vistas på. Alltså inte heller äggen som i detta sammanhang är en potentiell smittrisk.
  • Hej igen!

    Här kommer ett tillägg:
    Viruset är inte farligt för människor men med äggen kan smittan spridas och det vill man undvika. Dessa åtgärder görs i förebyggande syfte när det finns högre risker för smitta. Enligt dagens regelverk hanteras en besättning som säljer ägg som en kommersiell besättning oavsett storlek. Om din gård skulle drabbas av fågelinfluensa måste vi spåra alla kontakter. Omärkta ägg kan inte spåras på samma sätt som ägg som passerar ett äggpackeri.
    Maria Kundtjänst