Resa med hund

Jag har fått höra olika om krav på avmaskning av hund inför resa till Sverige? Vad gäller? Jag avmaskar givetvis min hund regelbundet men har förstått att det handlar om en tablett som ska ges av veterinär med intyg? Hunden ska flyga tillsammans med mig från Alicante till Arlanda
Malin

Kommentarer

  • Hej Malin!

    Tack för din fråga.

    Vi kräver inte att din hund ska vara avmaskad mot rävens dvärgbandmask (echinococcos) vid införsel till Sverige. Däremot är det en rekommendation att avmaska om du vet att din hund har befunnit sig i ett område där smittan finns.

    Här kan du läsa mer om Ta in hundar från EU-länder
    Emma Kundtjänst