Precisionsodlingsstödet och brunnar, SAM

Om en dräneringsbrunn står i ett dike som går mellan två åkerskiften. Ska det vara en 2m bevuxen zon runtom eller gäller det bara när det är åkermark helt runt om?
Vad jag förstår behövs det i alla fall ingen bevuxen zon ifall brunnen står i ett dike där det inte är åkermark på andra sidan (t.ex. väg eller skog), stämmer det?

Kommentarer

  • Hej Stefan!

    Det är bara när dräneringsbrunnar som är helt omgiven av åkermark som det behöver en bevuxen zon. Ligger den i ett dike som inte är åkermark krävs ingen bevuxen zon.

    Svaret kommer från Länsstyrelsen
    Alexander Kundtjänst