Någon har redan sökt gårdsstöd under pågående tvist om arrendepriset

Hej jag har en tidigare arrendator med muntligt avtal som arrenderat runt 20 ha av mig. Nu har äntligen stödrätterna försvunnit och jag vill nu höja arrendet.
Jag vet inte vem det är men någon har redan sökt gårdsstöd för detta block och även ett annat ytterligare block på 10 ha.
Efter samtal med både länsstyrelsen och jordbruksverket har jag noll klarhet i dels varför vem som helst verkar kunna söka stöd för var som helst. Märklig lösning.
Sen verkar det inte vara ens självklart att jag som ägare ska kunna få veta vem som sökt för stöd på MINA block ( mina åkrar) .
Vad gäller i såna här fall kan jag själv överklaga personens ansökan. Och varför kunde jag inte redan vid samtal med jordbruksverket och länsstyrelsen få reda på vem som ansökt om stödet.
Jag skulle uppskatta om någon kunde kontakta mig i detta ärendet då jag är rådvill och behöver komma vidare.
Mvh
Erik Gustafsson

Kommentarer

  • Hej Erik!

    Om flera lantbrukare ansöker om stöd för samma mark kommer länsstyrelsen göra en utredning om vem som förfogar över marken.
    Sara Kundtjänst