Miljöytor

Hej,
Jag har en fråga gällande de miljöytor som finns med i grundvillkoren för jordbruksstödet. För blommande fältkant och blommande träda finns det ett antal arter som är godkända. Jag har två frågor gällande det:
1. Är det endast dessa arter som är lovliga i en blandning? Alltså om man har andra arter inblandade i en mix så kan man inte använda den som miljöyta?
2. Det finns en del arter som är är godkända men enbart om utsädet är av inhemskt ursprung. För flera av dessa arter finns det ej inhemskt utsäde att få tag på. Innebär det då i praktiken att man inte får använda sig av dessa arter i miljöytorna?

Kommentarer

  • Hej Viktor!
    1.  Det står i regelverket att de godkända arterna i listan ska täcka en övervägande del av skiftets areal. Det innebär att de kan sås in i blandning med andra örter, men då måste de godkända örterna utgöra den största delen av insådden tillsammans.
    2. Vi kommer inte att kontrollera ursprunget på örterna som sås in på en blommande träda. Det är alltså möjligt att så in arter som inte utgörs av inhemskt ursprung. Skrivningen är tänkt att ses som en rekommendation att försöka använda inhemskt ursprung i så lång utsträckning som möjligt för att undvika hybridisering med vilda växter. Om det inte finns inhemskt utsäde att få tag på är det bättre att välja en annan ört att så in även om det inte är förbjudet att så in örter med annat ursprung.

    Det här svaret kommer från stödregelenheten.
    Sara Kundtjänst