Maxtak på stöd?

Hej,
finns det något maxtak för stöd nu mera i det nya landsbygdsprogrammet? Jag har letat men inte hittat någon info på er hemsida. Mvh Line

Kommentarer

  • Hej Line!

    Inom samarbete o kompetens finns inga maxtak i Strategisk plan, inom övriga stöd kan det finnas tak.
    Maria Kundtjänst
  • Hej,
    jag behöver ett fullständigt svar. Vilka övriga stöd kan det finnas tak för? Vad gäller för gårdsstöd och andra direktstöd? Vad gäller för miljöstöden?

    Mvh Line
  • Hej Line!

    Här kommer svar från vår landsbygdsstödsenhet på en del av din fråga:

    Inom den strategiska planen gäller följande för respektive stöd:
    • Investeringsstöd för diversifiering till annat än jordbruk - maximalt 800 000 kronor inom en treårs­period
    • Investeringsstöd för ökad konkurrenskraft - maximalt 2 400 000 kronor i stöd inom en treårsperiod
    • Investeringsstöd för kalkfilterdiken - inget stödtak.
    • Investeringsstöd för bevattningsdammar - stöd för 30 procent av de utgifter som ger rätt till stöd, men högst 750 000 kronor i stöd per damm
    • Investeringsstöd för vattenvårdsåtgärder - våtmarker och dammar: 400 000 kronor per hektar, fosfordammar: 600 000 kronor per hektar, tvåstegsdiken: 1 000 kronor per meter.

    När det gäller gårdsstöd, andra direktstöd samt miljöersättningar behöver jag kolla vidare med vår stödregelenhet och återkommer så snart vi har även de svaren.
    Anna Kundtjänst
  • Hej Line!

    Här kommer svar om direktstöd och miljöersättningar:

    För miljöersättningarna finns det inga maxtak.

    När det gäller direktstöden så begränsar direktstödskuvertet på total nivå.
    För vissa direktstöd finns det sedan krav på att minst en viss procent av direktstödskuvertet ska reserveras för aktuellt stöd.
    Det är bara för nötkreatursstödet som det finns en begränsning på vad som max får användas och det är 13 % av direktstödskuvertet.

    Svaret kommer från stödregelenheten.

    Marie Kundtjänst