Kvarka häst

Hej.
Hur går man tillväga om man har ett eventuellt fall av kvarka på häst på en anläggning om 80-90 hästar?Hästen hade feber i Torsdags (39,3) &har en stor böld under ganaschen. Jag fick bara se bölden på långt håll då de som kollade på hästen trodde att det kunde vara kvarka. Dock så isolerade de bara hagen men gick inte ut till resterande hästägare eller personal.. De sopade alltså problemet under

Jag vet också att just på denna anläggning så finns det hästar med löss, men inget görs åt detta.

Kommentarer

  • Hej Josefine!

    Tack för att du kontaktat oss.

    På SVA, Statens Veterinärmedicinska anstalt, webbplats kan du läsa mer om kvarka. SVA har även information om löss hos häst på sin webbplats.

    Veterinärer och de som arbetar med obduktions- eller laboratorieverksamhet har en skyldighet att anmäla konstaterade fall av vissa djursjukdomar och smittämnen. För vissa sjukdomar och smittämnen gäller anmälningsskyldigheten redan vid misstanke.

    Även aktörer (exempelvis djurhållare) har en anmälningsskyldighet och ska kontakta en veterinär om hen konstaterar
    • ökad dödlighet
    • andra tecken på allvarlig sjukdom
    • väsentligt minskad produktion som man inte vet vad den beror på.
    Vid misstanke om kvarka ska detta anmälas direkt till länsstyrelsen. Läs mer om detta på vår webbplats, Anmälningsskyldighet av sjukdomar och smittämnen

    Du kan vända dig till länsstyrelsen om aktören brister i sin anmälningsskyldighet. Det går att göra en anmälan om detta anonymt, läs mer om det på länsstyrelsens webbplats.

    Om du misstänker att djur vansköts eller far illa ska du även då kontakta länsstyrelsen. I brådskande fall då du inte kan nå länsstyrelsen kan du kontakta polisen.
    Emma Kundtjänst