Katter i ladugården

Jag har en kompis som driver ett stort jordbruk (över 300 nötkreatur). Det måste finnas katter för att hålla bort råttorna. Men för några år sedan kom självmant några katter, vid olika tillfällen och de stannade kvar i ladugården Då fanns det redan ett acceptabelt antal egna katter. Men katterna förökade sig okontrollerat i rasande fart och nu är de alldeles för många. De flesta är enormt skygga och går inte få tag i alls. Det har gjorts många, många försök men det är helt omöjligt.

Frågan är: Kan man kräva att alla dessa katter ska registreras? Egentligen är det inte gårdens katter även om de får mat .Det borde finnas fler stora jordbruk med samma problem.

Kommentarer

  • Hej Eva!

    Om en katt har flyttat in på din gård eller i din trädgård utan att du är dess formella ägare ska du enligt hittegodslagen göra en anmälan till Polismyndigheten. Om det inte går att hitta kattens ägare under den tid det står i lagen så kan katten bli din om du vill det. Du blir då skyldig att märka och registrera den. Om du inte vill ta på dig ansvaret för en sådan katt som verkar sakna ägare bör du kontakta länsstyrelsen så att katten kan tas om hand enligt djurskyddslagen.

    Enligt Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt; (L 102) Allmänna råd till 6 kap. 2 § så bör katter som rör sig fritt utomhus vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat.
    Sara Kundtjänst
  • Hej,
    och tack för svar!
    Tyvärr är det så att det handlar inte om en enda katt som kommit till en villaträdgård. Det är inte heller någon stad, by eller ett villaområde med närliggande grannar. Någon ägare till de första katterna som kom kan man aldrig få tag i. Därför är inte den rådande lagtexten formulerad så att det täcker in ett problem som i detta fallet.

    Det handlar om enormt stora ytor med fem stora byggnader och några mindre. En "miniby" kan man säga. Katterna håller till i en jättestor ladugård som har en gigantisk höskulle och oändligt med utrymmen att gömma sig i. Jag har själv försökt fånga några kattungar men de sticker t ex under golvet och ovanpå går det kvigor så man kan inte börja bryta upp ett helt golv osv. Vore det övergivna byggnader är det en sak men detta är ett högproducerande jordbruk.

    Om man kontaktar Länsstyrelsen; kommer de och fångar katterna då?

    Mvh,
    Eva

  • Hej Eva!

    Kontakta din Länsstyrelse för att kolla hur ni kan gå vidare med detta samt få kontroll över att katterna inte fortsätter föröka sig okontrollerat.

    Sara Kundtjänst
  • Hej,
    ja, de kanske stött på detta förut.
    Tack för tips!
    Mvh,
    Eva