Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Alla skiften kommer inte med när jag hämtar uppgifter från föregående år

Hej
Jag hämtade över samtliga uppgifter gällande skiften,grödor och stöd från 2017,
men då är vissa block gula och andra gröna på blockkartan.
De gröna har rätt uppgifter men de gula är blanka dvs saknar både gröda och skiftesgränser.
Varför?
Med vänlig hälsning Hans Swärd

Hans Swärd Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Vill utöka ett block, hur gör jag? försökt med ändra blockgräns, men ej lyckats
    staffan sturesson
  • Hej Hans!

    Anledningen till att vissa skiften inte följer med när man hämtar uppgifter i SAM Internet i år, beror på att vi inte längre hämtar in skiften som har legat utanför blocken alternativt där arealen på skiftena har skiljt sig för mycket från blockens areal. Tidigare hämtade vi in alla skiften, oavsett storlek och utseende vilket skapade bekymmer för många när de försökte ändra sina skiften. SAM Internet tolererar nämligen inte överlappande skiften.

    I år har vi ändrat detta och de skiften som inte följer med skiljer sig alltså för mycket från blocken. Det man får göra är att autorita ett nytt skifte och sedan dela det. Det blir lite mer jobb på block med många skiften, men arealerna kommer stämma bättre överens med den stödberättigande arealen och det blir också en lättare hantering i SAM Internet för alla som vill ändra på sina skiften.
    Anna Kundtjänst
  • Hej Staffan!

    För att ändra på ett block som redan finns i kartan behöver du göra ett blockändringsförslag. Det gör du såhär:

    • markera blocket, antingen genom att klicka på det i kartan eller genom att markera det i Block- och skifteslistan till vänster om kartan
    • gå till menyn Block och välj Föreslå ändring av block
    • ange på vilket sätt du vill ändra blocket
    • skriv därefter en tydlig motivering till varför du vill att blocket ska ändras.
    Det är viktigt att du ritar in skiftet i kartan så som du vill att blockets gränser ska vara. Det är också viktigt att du anger rätt areal som du söker stöd för i menyn Ange gröda och stöd.
    Anna Kundtjänst
  • Hur stor diff i areal är det som har varit problem? Har haft något där skiften varit något mindre än blocket totalt, men varit marginella diffar på andra decimalnivå, inga överlapp och nu finns inte skiftena med längre. Gillar inte att behöva rita om...
    Pelle Thorson
  • Hej Pelle

    Ett skifte får inte ligga utanför sitt block med mer än 150 kvadratmeter.

    Se också " Nyheter i SAM internet 2018"
    Bernhard Kundtjänst
  • Inget av mina skiften har gjort det... Är riktigt irriterad på detta tyvärr. Dåligt rakt av. Merjobb och med stor risk strul och fel.
    P E Thorson
  • Hej P E!

    Vad tråkigt att du upplever det så. Är det något tekniskt som det är fel med så använd vårat tekniska formulär och gör en felanmälan. Här hittar du vårat tekniska formulär.

    Du kan också ringa länsstyrelsen för hjälp med SAM. Du når oss på telefon 0771-67 00 00. Tillhör du Västernorrland ska du istället ringa 0611-34 90 70. Just nu har vi utökade öppettider för frågor om SAM. Här hittar du våra utökade öppettider.

    Sara Kundtjänst
  • Hej!
    Det fungerar inte att automatrita skifte på block på ett av blocken som inte följt med från föregående år. Vad gör jag då?

    Irene
  • Hej Irene

    Ibland har blocken ändrat gränser och fått nya identiteter, därför behöver man ibland ta bort dessa block ur sin ansökan och lägga till igen. Testa detta och om det inte fungerar så får du ringa till länsstyrelsen.
    Frida Kundtjänst

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.