Kanin og marsvin med på ferietur til Sverige.

Hei. Hvilke regler gjelder for å ta med marsvin og kanin på ferietur til Sverige.
Mvh Anne Eli

Kommentarer

  • Hej Anne!

    Vilket land är det som du ska föra in dem från?

    Du kan hitta införselkraven som ställs på sidorna för kaniner och för gnagare.

    Sara Kundtjänst
  • Hei igjen.

    Vi bor i Norge, og skal bare inn i Sverige på ferie og inn i Norge igjen.

    Mvh Anne Eli O Strøm
  • Hej Anne!

    Införselkrav för kanin från Norge:
    • Djuret måste vara uppfött i fångenskap och ha hållits i fångenskap sedan födseln.
    • Om djuret inte reser med dig som ägare utan med ett ombud (också kallad auktoriserad person), så behöver ombudet ha en skriftlig fullmakt från dig där du anger att djuret inte flyttas i syfte att säljas eller överlåtas till någon annan och att personen som reser med djuret har rätt att utföra denna förflyttning för din räkning.
    • Du eller ditt ombud får föra in djuret via valfri inreseort.

    Införselkrav för gnagare från Norge:
    • Djuret måste vara uppfött i fångenskap och ha hållits i fångenskap sedan födseln.
    • Om djuret inte reser med dig som ägare utan med ett ombud (också kallad auktoriserad person), så behöver ombudet ha en skriftlig fullmakt från dig där du anger att djuret inte flyttas i syfte att säljas eller överlåtas till någon annan och att personen som reser med djuret har rätt att utföra denna förflyttning för din räkning.
    • Du eller ditt ombud får föra in djuret via valfri inreseort.

    Sara Kundtjänst
  • Hei !

    Betyr det at jeg skal registrere inn marsvin og kanin ved tollstasjonen da jeg drar inn til Sverige, eller trenger vi ikke det.

    Mvh
    Anne Eli O Strøm
  • Hej Anne!

    För att djuren ska räknas som sällskapsdjur får det vara högst 5 stycken som reser med ägaren eller dennes ombud om ägaren reser inom 5 dagar före eller efter djuren.

    Vi har inga krav på att du ska göra en anmälan till tullen, men vänd dig till Tullverket ifall de anser att du ska behöva göra en anmälan till dom.

    Läs gärna mer på vår webbplats:
    Införselkraven för kaniner och för gnagare.
    Sara Kundtjänst
  • Hei!

    Tusen takk for god hjelp 🙂

    Mvh  Anne Eli O Strøm.