Jag vill ta med mig souvenirer från ett land utanför EU, vad ska jag tänka på?

För att en vara ska klassas som en souvenir måste det vara något du själv tar med dig i bagaget när du reser hem. Du får till exempel inte skicka hem varan med post eller med en annan person, och den får heller aldrig säljas eller användas i annat kommersiellt syfte.

När du reser till ett land utanför EU och vill ta med dig souvenirer hem är det viktigt att du tar reda på om de är tillverkade av växt- eller djurarter som är utrotningshotade på grund av omfattande handel. Det kan till exempel vara hotade träslag, koraller, ormskinn eller krokodilprodukter. Eftersom det finns regler för att skydda de hotade arterna kan du behöva ha ett så kallat CITES-tillstånd för att få ta med dig souvenirerna hem. Det krävs för alla A- och B-listade arter. För att få ett sådant tillstånd behöver du kontakta CITES-myndigheten i det aktuella landet.

I de här fallen krävs även ett CITES-tillstånd för import:
  • Arten är A-listad.
  • Arten är B-listad och du får den skickad hem till dig i efterhand (i stället för att du själv tar med den hem i ditt bagage).
Importtillståndet söker du i vår e-tjänst. Då ska du bifoga exporttillståndet från inköpslandet.
E-tjänst: CITES-tillstånd för import

Undantag från kravet på CITES-tillstånd för några få B-listade arter
Det finns ett undantag som ger dig möjlighet att ta med enstaka souvenirer av vissa B‑listade arter till EU utan att du behöver söka export- och importtillstånd. Dessa souvenirer kan du se i tabellen på den länkade sidan nedan. För att föremålet ska räknas som en souvenir gäller det här:
  • Du måste själv ha med dig föremålet när du reser. Det måste ingå i ditt bagage och du kan inte skicka hem det till exempel med post eller med en annan person. Föremålet får däremot ingå i ditt flyttlass om du flyttar.
  • När du tagit in föremålet i EU får du inte sälja det eller på annat sätt använda det i kommersiellt syfte. 
Här hittar du mer information om vad som gäller samt en lista på vanliga souvenirer vi får mycket frågor om.

Kundtjänst
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.