Industrihampa

Hej, jag har nyligen fått reda på att man faktiskt får odla cannabis om den är eu-märkt. Men jag har också läst något om gårdsstöd och 4 hektar osv. Jag vill bara ha 1 planta (för kuls skull, ska inte ens konsumera). Behöver jag ändå söka detta gårdstöd? den e ju eu-märkt och det är inte 4 hektar.

Kommentarer

  • Hej Amanda!

    Du som vill odla hampa måste odla en godkänd sort och söka gårdsstöd för odlingen för att inte bryta mot narkotikalagstiftningen. EU bestämmer vilka hampasorter som är godkända för odling. I mars kommer EU att publicera listan över godkända sorter 2023.

    Om din odling är mindre än 4 hektar kan du inte få gårdsstöd utbetalat, men du måste ändå skicka in en ansökan. För att kunna skicka in en ansökan måste odlingen vara större än 0,1 hektar.

    Det går bara att söka gårdsstöd om man har jordbruksmark, vilket växthus i en trädgård eller en kruka hemma inte räknas som. Det finns ingen skillnad mot storskalig eller småskalig odling i regelverket vilket gör att en odling som inte ingår i en gårdsstödsansökan alltid klassas som en otillåten produktion oavsett vad syftet med odlingen är.
    Det går alltså inte heller odla inomhus hemma.

    Sara Kundtjänst