Import av hund från Rwanda

Hej, vi är bosatta i Rwanda med anledning av tjänstgöring på ambassaden här.
Vi har adopterat en valp som vi kommer vilja ta med hem. Han är vaccinerad hos veterinär och chipmärkt.
Vad är rutinen för att 1), ta med honom hem för semester i Sverige och sedan åka tillbaka hit, och 2) vad gäller vid permanent hemflytt till Sverige efter tjänstgöringens slut här?

MvhMarcus