Hobbyhöns och ankor - utomhusvistelse?

Bor utanför Varberg och har nu på ett flertal ställen sett hönsflockar som går ute.
Jag vill också låta mina djur få vädra vårluft, men kan inte se några lättnader i restriktionerna på Er sida och att Halland fortfarande går under skyddszon 3.
Är det bara jag som har svårt att tolka information från Jordbruksverket eller är de höns jag sett ute i det fria ute på en brottslig bana?

Kommentarer

  • Hej Britt!

    I hela Sverige gäller nu skyddsnivå 2, förutom för vissa områden i Skåne, Halland och Östergötlands län där skyddsnivå 3 gäller. Du kan se på kartan för Hallands län, på denna sida, var skyddsnivå 3 gäller.

    Skyddsnivå 2, innebär att fjäderfän ska hållas inomhus, men att om du håller hobbyhöns och inte säljer kött och ägg så kan du ha de inhägnat utomhus.

    Inom skyddsnivå 3 måste fåglar hållas inomhus. Utrymmet inomhus ska också vara fågelsäkert det vill säga så tätt så att inte några vilda fåglar kan ta sig in.

    Här hittar du frågor och svar om fågelinfluensan, för den som har hobbyhöns inom skyddsnivå 2.

    Här hittar du frågor och svar om fågelinfluensan, för den som har hobbyhöns inom skyddsnivå 3.

    Sara Kundtjänst