Grundvillkor för jordbrukarstöd

Hej,
vi sitter och läser https://jordbruksverket.se/stod/stod-till-jordbruket-och-landsbygden-2023-2027/jordbrukarstod/grundvillkor men det känns som man skulle behöva få en tydligare beskrivning och förklaring.
Måste man uppfylla alla grundkrav? Om man t.ex. har 60ha åkermark som ligger i träda (ev sår Lucern för att få bra honungsproduktion), räknas det som mer än 75% i träda och att det är miljöväxt eftersom det är en blommande åker?
Får man som jordbrukare ta vara på honungen via biodling eller räknas det som - odla grödor för produktion, varken för att sälja eller för eget bruk som till exempel foder - eftersom odlingen då genererar honung men inte säljs som gröda...? Det känns som väldigt luddiga förklaringar och inget är beslutat men jag anar ju att det finns en intention och om man kunde få den tydligare förklara, då kan vi ta ett beslut rörande jordbruk.

Mvh
/MartinM

Kommentarer

  • Hej Martin!

    Om lantbrukaren har all sin mark i träda så räknas det som att de har över 75 procent av sin mark i träda och kommer att vara undantagna kraven på miljöytor. Det är okej att så in blommande örter på en träda och det spelar ingen roll om det finns honungsproduktion i anslutning till åkermarken. Det räknas som träda ändå.

    Sara Kundtjänst