Godkännande av spridningsutrustning för växtskyddsmedel

Vi har importerat en begagnad växtskyddsspruta från England som är testad och godkänd i oktober 2022 av National Sprayer Testing Scheme i England. Gäller det godkännandet i Sverige eller måste vi få den testad av behörig här?
Testnummer hos NSTS: 2004074
Se bifogad bild.
Tacksam för snabbt svar.
Anders Karlsson
Divagri AB

Kommentarer

  • Hej Anders!

    En utrustningen som har kontrollerats och godkänts i ett test enligt ISO 16122 i ett annat land inom Europeiska unionen kan godkännas av Jordbruksverket i tre år från testtillfället om vi får in en ansökan. Storbritannien lämnade i denna mening EU den 1 januari 2021.

    Det innebär att varken test oktober 2022 eller oktober 2021 kan ge ett godkännande i Sverige.
    Finns det ett protokoll på ett liknande godkännande i oktober 2020 kan det ge ett godkännande till oktober 2023 om vi får in en ansökan om det.

    Ansökan görs här, oavsett om man vill använda sig av protokollet från ett nytt svenskt test eller ett engelskt från före 1 januari 2021:
    Godkännande av spridningsutrustning för växtskyddsmedel

    Sara Kundtjänst