Fågelinfluensa - när gå ner till skyddsnivå 1?

Hur länge tror ni att det dröjer till ni kan gå ner till skyddsklass 1 i Stockholmsområdet ?

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Vi kan inte säga hur länge vi får ha skyddsnivåer i landet. Vi följer utvecklingen löpande. Just nu gäller skyddsnivå 2 i hela landet, förutom i området kring de smittade gårdarna, där skyddsnivå 3 gäller. Men som sagt får vi följa utvecklingen och hoppas att Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) får in bra material för att bedöma riskerna i vårt avlånga land.

    Fåglarna som flyger söderut längs den östatlantiska flyttfågelrutten kan komma från områden i Ryssland och Kazakstan där man har hittat fågelinfluensaviruset och detta är troligen anledningen till att viruset har spridit sig till Tyskland och Nederländerna. Under hösten och vintern pågår även ständig rotation bland vattenlevande fåglar i och kring Östersjön, beroende på vädersituation. Och får vi in smittan med vilda fåglar till Sverige från till exempel Tyskland, kan den sprida sig runt i landet med vilda fåglar. Det är inte bara flyttfåglar som kan bära och sprida virus. Osäkerheten på övervakningen av vilda fåglar, då SVA inte har fått in så många fynd, och den höga och snabba smittspridning som denna virustyp har (H5N8) gör att beslut om skyddsnivå 2 just nu gäller för hela landet.
    Sara Kundtjänst