Fågelinfluensa och restriktionsområde

Hur kan det komma sig att det inte finns ett restriktionsområde med klass 3 när det finns ett konstaterat fall i Hässleholm bland hobbyhöns?

Kommentarer

  • Hej Therese!

    Vid varje positiv HP AI (högpatogen fågelinfluensa) i en hobbybesättning begär vi en karta från GIS samt drar vi en Excel fil på alla registrerade besättningar inom 3 resp 10 km. Och utifrån det avgörs om det blir restriktionszoner eller ej. Dvs att det görs en smittskyddsbedömning och beslutas om ett undantag från att inrätta restriktionsområden förutsatt att sådana undantag inte äventyrar sjukdomsbekämpningen.

    Lagstöd finns i:
    RÅDETS DIREKTIV 2005/94/EG av den 20 december 2005 om gemenskapsåtgärder för bekämpning av aviär influensa och om upphävande av direktiv 92/40/EEG AVSNITT 2
    Skydds-, övervaknings- och andra restriktionszoner
    Artikel 16

    Upprättande av skydds-, övervaknings- och andra restriktionszoner
    vid utbrott av högpatogen aviär influensa
    Om HPAI-utbrottet bekräftas bland andra fåglar i fångenskap i icke-kommersiella anläggningar, cirkusar, djurparker, husdjursaffärer, viltparker, inhägnade områden där andra fåglar i fångenskap hålls i forskningssyfte eller i syfte att bevara hotade arter eller officiellt registrerade ovanliga raser av andra fåglar i fångenskap inte innehållande fjäderfä, kan den behöriga myndigheten efter en riskbedömning i den utsträckning som krävs medge undantag från bestämmelserna i avsnitten 2–4 om upprättande av skydds- och övervakningszoner och de åtgärder som skall vidtas där, förutsatt att sådana undantag inte äventyrar sjukdomsbekämpningen.
    Maria Kundtjänst