Fågelinfluensa, följa instruktionerna

Hej, jag ser dagligen folk på bland annat facebook som lägger ut bilder på sina höns frigående. Med tanke på skyddsnivå 2 undrar jag bara hur man ska tänka? Vara så fräck att man anmäler? Finns de ens något att anmäla? Jag har tröttnat så hårt på att de är så många som inte tar ansvar..

Kommentarer

  • Hej!

    När det gäller hobbyhöns inom skyddsnivå 2 får de hålla hönsen ute men i en inhägnad. Om de däremot finns i ett restriktionsområde som upprättats med anledning av ett utbrott ska hönsen vara inomhus. Likaså om man säljer eller ger bort ägg så ska hönsen hållas inomhus.

    Om man vill anmäla något som gäller detta vänder man sig till Länsstyrelsen i aktuellt län.

    Maria Kundtjänst
  • Måste jag anmäla att jag har höns ( hobby)12 st

  • Hej Marie!

    Ja, du ska anmäla att du har höns. Det gör du i e-tjänsten registrera anläggning.
  • Vem ska anmäla hönsinnehav? Vi hyr en jordbruksfastighet där vi håller hobbyhöns, ska vi eller fastighetsägaren anmäla till registret? Tack på förhand
  • Hej Ulrika!

    Du anmäler anläggning då det är dina höns.
  • Om hönsen går ute i hönsgård, byggd mot hönshusvägg, är täckt med tak och har tre väggar med putsnät, omöjligt att komma in eller ut från, får då ägg säljas?