Djurvårdare nivå 3

Hur ser lagarna kring sövning av patienter ut för djurvårdare nivå 3? Får de söva alla typer av patienter, oavsett sjukdomstillstånd, eller får de bara söva en viss ASA-kategori? Får de söva patienter på gas, eller får de enbart ge injektioner med sederande läkemedel?
Johanna

Kommentarer

  • Hej Johanna!

    Enligt kap. 2 i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2023:20) om den som utan att tillhöra djurhälsopersonalen yrkesmässigt utövar verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård samt om veterinärs tillhandahållande av läkemedel till sådana personer står det följande:

    9 § En djurvårdare som arbetar på nivå 3 får, utöver det som en djurvårdare som arbetar på nivå 2 får göra, utföra följande behandlingar på hund och katt samt övriga sällskapsdjur oavsett om djuren är under påverkan av lokal eller allmän bedövning eller inte:

    1. Ge narkotiska läkemedel.
    2. Till och med den 31 december 2026 ge läkemedel för allmän bedövning.
    3. Till och med den 31 december 2026 intubera djur inför narkos samt extubera djur efter narkos.

    Behandlingar enligt första stycket får bara ske om en veterinär befinner sig på platsen och kan agera om komplikationer uppstår.

    10 § En veterinär får låta en djurvårdare på nivå 3 övervaka narkos på hund och katt samt övriga sällskapsdjur. Detta gäller dock bara om veterinären har bedömt att djurvårdaren har reell kompetens att utföra de undersökningar som hör till övervakningen, bedöma resultatet av undersökningarna samt agera därefter. Övervakningen utförs på veterinärens ansvar.

    Sammanfattning: Djurvårdare tillhör inte djurhälsopersonal och får endast ge läkemedel för allmän bedövning på veterinärs ansvar och efter veterinärs ordination. Det är inte mer specificerat än så utan det är veterinärens bedömning att avgöra om det är lämpligt att djurvårdaren söver djuret eftersom det då sker på veterinärens ansvar. Att ge läkemedel för allmän bedövning omfattar även narkosgas.

    Svaret kommer från gruppen för veterinära frågor
    Anna Kundtjänst