Dispens att använda icke eko utsäde i spannmålsodling

Hej
Vi vill testa ett nytt utsäde i vår spannmålsodling, kornet Prospect, detta finna obetat men inte ekologiskt. Hur går vi tillväga?

Kommentarer

  • Hej Sybil!

    Om du går in i se.organicxseeds.com och söker upp vårkorn, ser du att det finns ekologiskt utsäde av sorten Prospect hos Forsbecks AB, Svenska Foder AB och Varaslättens Lagerhus. Om du absolut vill använda icke-ekologiskt utsäde i din ekologiska odling, kan du ansöka om individuellt undantag. Du ansöker via organicxseeds, och ansökan kommer att handläggas av ditt kontrollorgan mot en avgift.
    Maria Kundtjänst