Dags att göra SAM-ansökan!

Du söker jordbrukarstöd i e-tjänsten SAM Internet. I år kan du söka under perioden 11 februari till 15 april. Ändringar har du sedan möjlighet att göra till och med den 15 juni.

Hur loggar jag in?
För att kunna logga in i SAM Internet behöver du en e-legitimation, till exempel Mobilt BankID. Denna är personlig och knuten till ditt personnummer. Kontakta din bank om du behöver hjälp med att skaffa en e-legitimation.

Du kan behöva fullmakt
Tänk på att i vissa fall kan du behöva dela ut fullmakt. Om du har ett aktiebolag eller ett handelsbolag behöver du en fullmakt för att du ska kunna logga in och representera ditt företag. Om någon annan ska logga in och företräda dig, exempelvis en konsult, behöver du ge den personen en fullmakt. Här kan du läsa mer om fullmakter.

Söker du för första gången?
Om det är första gången du ska söka stöd i SAM Internet behöver du börja med att kontakta din länsstyrelse för att få ett kundnummer. De hjälper också till med att koppla rätt kartor till ditt kundnummer så tänk på att gärna ha fastighetsbeteckningen till hands när du pratar med dem.

Vad krävs av din dator?
  • SAM Internet fungerar bäst i de senaste versionerna av webbläsarna Google Chrome, Microsoft Edge (Chromium) och Firefox. E-tjänsten är inte anpassad för andra webbläsare.
  • För att kunna använda alla funktioner i SAM Internet behöver du logga in och använda e-tjänsten på en dator. SAM Internet är inte anpassad för mobiltelefon, surfplatta eller annan utrustning med pekskärm.
  • Här hittar du mer utförlig information om vad som krävs av datorn du gör ansökan på
Behöver du hjälp?
  • Inne i SAM Internet finns en hjälpfunktion som förklarar funktioner i e-tjänsten och hur du gör för att söka de olika stöden. Hjälpfunktionen visas med en vit knapp med ett blått frågetecken.
  • Du kan ställa frågor eller hitta svar på tidigare frågor i detta forum. Här hittar du startsidan.
  • Väljer du att ringa kan du göra det till både Jordbruksverket och länsstyrelsen på tel. 0771-67 00 00 (bor du i Västernorrlands län ska du i stället ringa 0611-34 90 70). Ordinarie öppettider är vardagar 8-16 men veckorna innan sista ansökningsdag har vi utökade öppettider.
    - Gäller din fråga stödrätter, djurvälfärdsersättningar eller hotade husdjursraser trycker du 1 i tonvalet för att kopplas till Jordbruksverket.
    - Har du övriga frågor om de olika stöden, t.ex. hur du ska göra i din ansökan, trycker du 2 i tonvalet för att kopplas vidare till länsstyrelsen.
  • Behöver du teknisk support i SAM Internet kan du kontakta oss genom att fylla i ett formulär. Här hittar du det tekniska formuläret. Du kan också ringa Jordbruksverkets kundtjänst på tel. 0771-223 223 om du har tekniska problem.

Länkar som du kan ha användning för 
SAM Internet - här loggar du in
Bra att känna till vid SAM-ansökan – viktiga datum, villkor, utbetalningar
Nyheter om SAM Internet, krav på datorn och information om hur du kommer i gång
Tips för att undvika vanliga fel
Fullmakter
Öppettider för frågor om SAM-ansökan
Kända fel i SAM Internet
Formulär för teknisk support
Kundtjänst (Uppdaterad ) Rapportera olämpligt innehåll
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.