Dags att göra SAM-ansökan!

Du söker jordbrukarstöd i e-tjänsten SAM Internet. I år kan du söka under perioden 8 februari till 11 april.

Du kan sedan ändra vissa saker i din SAM-ansökan efter att du har skickat in den. Det är olika datum som gäller för när du senast kan ändra vissa saker i ansökan. Här kan du läsa mer om vilka datum som gäller.

Hur loggar jag in?
För att kunna logga in i SAM Internet behöver du en e-legitimation, till exempel mobilt BankID eller Freja eID. Denna är personlig och knuten till ditt personnummer. Kontakta din bank om du behöver hjälp med att skaffa BankID eller webbplatsen Freja för Freja eID.

Du kan behöva fullmakt
Tänk på att i vissa fall kan du behöva dela ut fullmakt. Om du har ett aktiebolag eller ett handelsbolag behöver du en fullmakt för att du ska kunna logga in och representera ditt företag. Om någon annan ska logga in och företräda dig, exempelvis en konsult, behöver du ge den personen en fullmakt. Här kan du läsa mer om fullmakter.

Söker du för första gången?
  • Om det är första gången du ska söka stöd i SAM Internet behöver du börja med att kontakta din länsstyrelse för att få ett kundnummer. Du kan beställa ett kundnummer på länsstyrelsens webbplats eller ringa till dem.
  • Du behöver också lägga till kartblad i SAM Internet. Du kommer få en fråga om du vill lägga till kartblad när du klickar på fliken för Karta och skifte. Om du svarar Ja på frågan får du lägga upp kartblad direkt. Funktionerna för kartbladen hittar du under Kartblad uppe till höger i SAM Internet.
Lägg till kartblad: I funktionen för lägg till kartblad finns också en sökfunktion som du kan ha till hjälp för att hitta fram till rätt område. Du kan söka på kommun och fastighet. Placera bara ut mittpunkten för kartbladet och klicka sedan på spara i dialogen så läggs det nya kartbladet till.

Ta bort kartblad: Klicka på det kartblad du vill ta bort och klicka sedan på spara. Om du har block i din ansökan inom ett kartblad så går det inte att ta bort kartbladet.

Vad krävs av din dator?
  • SAM Internet fungerar bäst i de senaste versionerna av webbläsarna Google Chrome, Microsoft Edge och Firefox. E-tjänsten är inte anpassad för andra webbläsare.
  • För att kunna använda alla funktioner i SAM Internet behöver du logga in och använda e-tjänsten på en dator. SAM Internet är inte anpassad för mobiltelefon, surfplatta eller annan utrustning med pekskärm.
  • Här hittar du mer utförlig information om vad som krävs av datorn du gör ansökan på
Behöver du hjälp?
  • Inne i SAM Internet finns en hjälpfunktion som förklarar funktioner i e-tjänsten och hur du gör för att söka de olika stöden. Hjälpfunktionen visas med en vit knapp med ett blått frågetecken.
  • Du kan ställa frågor eller hitta svar på tidigare frågor i detta forum. Här hittar du startsidan.
  • Väljer du att ringa kan du göra det till både Jordbruksverket och länsstyrelsen på tel. 0771-67 00 00 (bor du i Västernorrlands län ska du i stället ringa 0611-34 90 70). Ordinarie öppettider är vardagar 8-16 men veckorna innan sista ansökningsdag har vi utökade öppettider: Utökade öppettider för frågor om SAM-ansökan

    - Gäller din fråga djurvälfärdsersättningar eller hotade husdjursraser trycker du 1 i tonvalet för att kopplas till Jordbruksverket.
    - Har du övriga frågor om de olika stöden, t.ex. hur du ska göra i din ansökan, trycker du 2 i tonvalet för att kopplas vidare till länsstyrelsen.
  • Behöver du teknisk support i SAM Internet kan du kontakta oss genom att fylla i ett formulär. Här hittar du det tekniska formuläret. Du kan också ringa Jordbruksverkets kundtjänst på tel. 0771-223 223 om du har tekniska problem.

Länkar som du kan ha användning för 
SAM Internet - här loggar du in
Bra att känna till vid SAM-ansökan – viktiga datum, villkor, utbetalningar
Nyheter om SAM Internet, krav på datorn och information om hur du kommer i gång
Tips för att undvika vanliga fel
Fullmakter
Kända fel i SAM Internet
Formulär för teknisk support
Kundtjänst (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.