Avel hund

Hej
Jag är fodervärd till en tik pomeranian. Har sin andra löpperiod nu och nu vill ägaren att tiken skall paras. Hon är idag 15 månader och 10 dagar. Finns det ingen lag att dom minst skall vara 18 månader. Tiken kommer att vara då ca 17månader när hon skall valpa. Ägaren vill att det skall ske med planerat kejsarsnitt.
Hur gör jag eller hur skall jag ställa mig mot detta eftersom jag bara är fodervärd. Har jag inget att säga till om

Tack på förhand
Anders

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Tack för att du kontaktar oss. Enligt föreskriften ska en tik vara minst 18 månader innan den får paras, så du har helt rätt. Om du anser att de inte följer regelverket ska du kontakta din länsstyrelse.
    Maria Kundtjänst