Andra sällskapsdjur från Ukraina

Hej!
Jag har två frågor:
1) Vilka regler gäller om man som flykting från Ukraina tar med sig sitt sällskapsdjur som är annat än katt eller hund? Vad ska man göra om man tar med sig sin papegoja, sköldpadda, hamster eller sitt marsvin?

2) Finns det några djurarter som man inte får ta med sig till Sverige? Jag tänker t.ex. på ormar, sniglar och spindlar. Jag kan tyvärr inte hitta någon information om dessa djur på er webbsida.

Med vänliga hälsningar,
Diana

Kommentarer

  • Hej Diana!

    Det finns regler för att ta in djur till Sverige. Just nu råder undantags­regler för hundar och katter och illrar som kommer med sina ägare som flytt från Ukraina. Information om undantagsregler kan du hitta på Jordbruksverket webbplats Rysslands invasion av Ukraina, information tillgängligt även på ukrainska.

    För alla andra djur gäller de ordinarie reglerna som du kan hitta under respektive rubrik på vår webbplats:
    Djur

    Om man har tvivel eller inte hittar passande information, rekommenderar vi man kontaktar oss via telefon eller e-post innan man åker i väg med sina djur. Det innebär att vi bedömer från fall till fall vilka åtgärder som är nödvändiga.

    Sara Kundtjänst