Villkor för ung lantbrukare - firmatecknare

Är det ok om en ung lantbrukare är ”firmatecknare i förening” med en annan firmatecknare i företaget eller måste den unga lantbrukaren ha mandat att vara ensam firmatecknare? Frågan är aktuell för företag där den unga lantbrukaren inte är majoritetsägare.
Mvh
Anders A
Anders Adholm

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Tack för din fråga.

    En ung kan ha gemensam faktisk och varaktig kontroll med en icke ung. Detta förutsätter dock att den unge fortfarande deltar i beslutsfattandeprocesserna gällande drift och ekonomi i den juridiska personen. Om en ung person kan bli ”överkörd” i sina beslut av icke unga personer så har företaget inte rätt till stödet till unga. Det är däremot ok om den unge kan blocka ett beslut så att ingen får igenom sin vilja.

    EU-kommissionen nämner följande exempel:
    Om företaget vill köpa in en traktor och de gamla i företaget vill ha en begagnad och den eller de unga i företaget vill ha en ny traktor så har den unga faktisk och varaktig kontroll om företaget beslutar att köpa in en ny traktor. Om man beslutar att man ska köpa in en begagnad traktor så har den unga inte faktisk och varaktig kontroll. Skulle de vara så att man inte kan komma överens alls om något köp så det inte blir av så har den unga också faktisk och varaktig kontroll eftersom den unga kan blocka beslutet/köpet.

    Om den registrerade firmateckningen är att firman tecknas av den unge och den icke unge i förening har den unge möjlighet att blocka beslut genom att vägra skriva på. Den unge kan då anses ha faktisk och varaktig kontroll.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Emma Kundtjänst