Vilka grödkoder kommer ingå i kvävefixerande grödor för miljöyta?

Kan ni redan nu förtydliga vilka grödkoder som kommer ingå i de kvävefixerande grödor som kan användas som miljöyta 2024? Det har nämnts ärtväxter i tidigare information, innebär detta därmed bara ärter och åkerböna? Vad gäller blandningar med 51% ärtväxter? Lusernvall med 100% kvävefixerande växter?
Ulrik Lovang

Kommentarer

  • Hej Ulrik!

    Arbetet med att få regelverket på plats gällande denna förändring pågår nu för fullt och beräknas vara klart under vecka 12. Innan dess kan jag inte lova att du kommer få ett detaljerat svar men skickar ändå din fråga vidare till vår regelenhet.

    Håll gärna utkik på vår webbsida om miljöytor som grundvillkor där vi uppdaterar löpande: Grundvillkor – Miljö­ytor (GAEC 8) - Jordbruksverket.se
    Anna Kundtjänst
  • Hej igen Ulrik!

    Vi har nu uppdaterat informationen på vår webbplats med uppgifter om hur miljöytan kvävefixerande gröda ska fungera i år. Här kan du läsa mer: Grundvillkor – Miljö­ytor (GAEC 8) - Jordbruksverket.se

    Dessa grödor kommer att vara godkända som kvävefixerande gröda i år:
    • blandningar av baljväxter eller klöver till grovfoder/ensilage (6)
    • ärter (30)
    • konservärter (31)
    • åkerbönor (32)
    • sötlupiner (33)
    • proteingrödsblandningar (baljväxter/spannmål) där andelen baljväxter är minst 50 procent räknat på utsädesblandningens vikt (34)
    • bruna bönor (35)
    • vicker (36)
    • kikärtor (37)
    • sojabönor (38 och 39)
    • bönor övriga (43)
    • klöverfrövall (62)
    • lusern (302)
    • sötväppling (308)
    • linser (har ingen egen grödkod utan redovisas på grödkod 43).

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Anna Kundtjänst
  • När går det ändra i EU-ansökan?
    Ulrik Lovang
  • Hej Ulrik!

    I slutet av den här veckan (v.12) är planen att ändringarna i SAM Internet är driftsatta och klara!
    Anna Kundtjänst