Växtskydd i fång- och mellangröda

Hej!
Enligt informationen som kommit hittills ska kvävefixerande grödor samt fång- och mellangrödor som används som miljöyta odlas utan växtskydd. Hur ska man tolka användning av växtskydd vid odling av fång- och mellangröda? Är det på samma sätt som när fång- och mellangröda var EFA-gröda, dvs användning av växtskydd i huvudgrödan där man sår in fång- eller mellangrödan är ok? Däremot är växtskydd inte tillåtet efter skörd av huvudgrödan? Detta vore bra att få svar på innan mitten av mars.

Hälsningar
Björn Roland

Kommentarer

  • Hej Björn!

    Vi har nu uppdaterat vår webbplats med mer information om vad som gäller för fång- och mellangröda som miljöyta. Här kan du läsa mer: Grundvillkor – Miljö­ytor (GAEC 8) - Jordbruksverket.se

    Vad gäller växtskyddsmedel är det detta som gäller om man anmäler en fång- eller mellangröda som miljöyta:
    • Du får inte använda gödselmedel eller växtskyddsmedel mellan skörd av huvudgrödan och det datum som fånggrödan får brytas.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Anna Kundtjänst
  • Om jag ej söker mellangröda som miljöyta utan vill söka 1-årig miljö och klimatersättning, får jag använda växtskyddsmedel mot spillsäden efter skörd  av huvudgröda innan jag etablerar mellangrödan? I vårbearbetning står det att det ej är tillåtet men det nämns inte i stödet om mellangröda? Hur fungerar det om jag vill kombinera båda stöden, får jag köra växtskydd mot spillsäd innan etablering av mellangrödan då?
    Louise
  • Hej Louise!

    Det finns inget förbud mot användningen av växtskyddsmedel i stödet för fång- eller mellangröda.

    Däremot är det inte tillåtet att använda växtskyddsmedel i ersättningen för vårbearbetning efter skörd av huvudgrödan och 1 mars.

    Om ersättningen för vårbearbetning kombineras med antingen fång-eller mellangröda kan inte växtskyddsmedel användas efter skörd av huvudgrödan på skiftet.

    Svaret kommer från process- och regelenheten
    Anna Kundtjänst