Växtföljdskravet - energigräs som ettårig gröda?

Hej! Stämmer det verkligen att energigräs skall räknas som en ettårig gröda i växtföljdskravet? Har en gård som odlar rörflen, det är ju en flerårig gröda, men går in som ettårig i grödberäkningen.

Katarina Berlin Thorell

Kommentarer

  • Hej Katarina!

    Tack för att du kontaktat oss. Flerårigt gräs ska vara undantaget även om det används för energiändamål. Vi tar med oss frågan och försöker lösa det till nästa år så att SAMi kan visa rätt uppgifter. Troligtvis kan vi lägga in underkoder på grödkoden där lantbrukaren kan välja om gräset är ettårigt eller flerårigt.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.
    Maria Kundtjänst