Växtföljdskrav

Om en brukare har mer än 75% vall kommer hen inte att omfattas av kravet på 33% grödrotation på årsbasis. men blir hen även undantagen från kravet på att inte har samma gröda mer än 3 år på samma skifte? Dvs om man har mer än 75% vall och betesmark kan man odla majs hur många år man vill efter varandra?
Birgitta Jonasson

Kommentarer

  • Hej Birgitta!

    Om lantbrukaren har över 75 % vall på sin åkermark blir den undantagen alla kraven för växtföljd under det året. Så man är även undantaget kravet på att inte odla samma gröda mer än 3 år i rad på samma skifte då.

    Det här svaret kommer från stödregelenheten.
    Sara Kundtjänst