Vallinsådd ok som miljöyta även om det blir vall nästa år

Hej
Jordbruksverket förtydligade ju förra veckan att vallinsådd får användas för att uppfylla kravet på miljöyta 2024 samt att denna vallinsådd får övergå till ny huvudgröda som vall nästa år. Gäller detta för alla typer av vallar, dvs får vallinsådden övergå till även tröskade vallar 2025, dvs klöverfrövall och gräsfrövall?
Ulrik Lovang

Kommentarer

  • Hej Ulrik!

    Det spelar ingen roll vad vallen används till under 2025. Alla vallinsådder är tillåtna som miljöyta 2024 oavsett användningsområde 2025.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Emma Kundtjänst
  • Hej!
    Då kan man alltså så in en ren klöverfrövall som miljöyta 2024 och skörda den som frövall 2025. Vad gäller fånggröda som man söker stöd för så får man ju ha högst 15 viktsprocent vallbaljväxter. Men detta gäller alltså inte när man sår fånggrödan och använder den som miljöyta?
    Sören Söderteg
  • Hej Sören!

    Det finns inga begränsningar i andelar av olika sorter i fånggrödan, lantbrukaren kan därför så in ren klöverfrövall.

    De begränsningar som finns gäller ersättningen för fånggrödor.

    Svaret kommer från process- och regelenheten
    Anna Kundtjänst