Täcker markuppföljningen alla fält?

Det kommer nu många utskick om markuppföljning, men det verkar inte som att alla fält som borde fångas finns med. Har man i markuppföljningen gjort någon form av selektering av vilka fält, grödor eller regioner som granskas? Eller är det en effekt av att moln som stört satellitbilderna? En synpunkt är att det borde bli färre avvikelser om man valde att använda satellitbilder från juni istället för maj eftersom vårbruket då är klart och vårsäden så uppkommen att t ex isådder av mindre ytor i höstsäd inte syns och behöver hanteras.
Ulrik Lovang

Kommentarer

  • Hej Ulrik!

    Markuppföljningen kommer att göras på alla skiften som finns i en ansökan. Dock läser vi in resultat löpande då det är miljoner skiften som har analyserats.

    Först tar vi in de som är röda, sen de som är gula (visas som godkända för sökande), vilket är små skiften eller om det varit för mycket moln. Därefter läser vi in de som är gröna. Även på skiften där vi inte har markuppföljningsbara villkor sätter vi ett resultat, grått.

    De olika markuppföljningspunkterna som vi analyserar kommer in vid olika tidpunkter och alla punkter är inte aktuella för alla stöd.

    Exempelvis läser vi in aktivitetskravet löpnade vartefter vi registrerat aktivitet från juni till slutet av september.

    Svaret kommer från stödutvecklingsenheten
    Anna Kundtjänst
  • Hej
    Uppfattar jag rätt att satellitfotona ser skillnad mellan grödor, t ex mellan höstvete och höstkorn? Jag trodde programvaran bara klarade att skilja mellan höstgrödor och vårgrödor.
    MVH Ulrik
    Ulrik Lovang
  • Hej Ulrik!

    Analysen av Ansökt gröda är uppbyggd på att man jämför samma grödkoder som finns i närområdet, om en gröda då inte följer samma mönster kan man anta att det är något annat än det som är angivet i ansökan.

    Så nej analysen i sig kan inte säga vilken grödkod det är bara genom att analysera ett skifte.
    Det är mycket tveksamt att analysen kan se skillnad på höstvete och höstkorn. Men i teorin skulle analysen kunna hitta att det avviker om det är flera skiften med höstvete och det finns ett skifte med höstkorn i närheten där man angett grödkod höstvete på.

    Syftet med analysen är att vi vill att ansökta och verkliga uppgifter ska stämma överens. Och det är väl egentligen det som konsulter/sökande behöver få information om.

    Sen kommer det vara lite justeringar av just analysen av Ansökt gröda till nästa år, då vi har sett att det slår fel ibland. Man kan tex ha sått samma gröda men med några veckors mellanrum.
    Även föryngring eller i sådd gör att analyser framförallt i skiftesanvändningen kan bli felaktiga, ( dessa har under 2024 mångt och mycket hanteras manuellt för att minimera felaktiga analysresultat ut mot sökande.)

    Hoppas att jag har gett det svara som ni behöver.

    Svaret kommer från Stödutvecklingsenheten.

    Marie Kundtjänst