Täckdikning på miljöyta

Hej är det tillåtet att täckdika på bevuxen träda som anmäls som miljöyta.
Ingemar Henningsson

Kommentarer

  • Hej,

    Kravet för miljöytor är att de antingen ska vara bevuxna, blommande eller med gröngödslingsgröda och att man inte får bryta växtligheten innan tidigaste brytdatum som gäller för just den miljöytan.

    Markunderhåll är tillåtet på miljöytor för att förhindra att marken sumpas igen och bevara dess potential för odling, till exempel rensning av dike eller kalkning. Men eftersom en miljöyta ska vara bevuxen får den inte sakna växttäcke, på grund av att det pågår arbete med tex täckdikning, under den period då miljöytor ska finnas på plats. Växtligheten får alltså inte brytas innan tidigaste brytdatum som gäller för miljöytan.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.
    Maria Kundtjänst