Täckdikning av miljöyta

Läser man under rubriken träda på Jordbruksverkets hemsida står att man får utföra jord- och markförbättrande åtgärder under trädesperioden, t.ex. dikning m.m. Här kan man lätt få uppfattningen att samma regler gäller för miljöytor. Var hittar jag att det står att täckdikning inte är tillåten på miljöyta? Förstår att miljöytan ska vara bevuxen och ha ett växttäcke men tycker att det inte framgår så tydligt i texten. Missuppfattas nog av en del brukare.
Sören Söderteg

Kommentarer

  • Hej Sören!

    Precis som du skriver är det troligtvis omöjligt att täckdika på miljöytorna under de perioder som det ska finnas växttäcke på marken. Det är för att det inte finns något undantag från att marken ska vara bevuxen.

    Tack för att du gjorde oss uppmärksamma på detta. Vi ska se över webbtexterna och försöka göra det här tydligare.

    Svaret kommer från process- och regelenheten.
    Anna Kundtjänst
  • Hej,
    Om nu lantbrukaren får för sig att täckdika på miljöytan i sommar - räknas då ytan som inte har växttäcke bort eller man stryker hela miljöytan?
    Tänker att en lantbrukare sår blommor på ett helt fält och har god marginal över 4% miljöyta så att det tål att tas bort en del miljöyta.
    Åsa Nordström, HIR Skåne
  • Hallå!
    Miljöyta blommande träda.
    Örterna ska vara etablerade senast den 15 juli och täcka mer än 50% av ytan.
    Om man har en väl etablerad "blomsteräng" som täcker närapå 100% av ytan och på detta fält utför grävarbeten som påverkar en mindre del av fältet, är då hela fältet OK som miljöyta?

    50% täckning, ska det ses på varje kvadratmeter eller för fältet som helhet?

    Örterna ska vara etablerade senast den 15 juli. Ska detta ses som sista sådatum, eller ska örterna täcka mer än 50% senast den 15 juli?

    Miljöyta bevuxen träda.
    Är det 15 juli som är sista datum för etablering av växtlighet även för denna typ av miljöyta?

    Ha en bra dag!
    Sven Persson
  • Hej Åsa och Sven!

    Ursäkta att ni har fått vänta på att höra från oss.

    Vi har nu fått svar från vår regelenhet på era frågor och jag börjar med din Åsa:
    • Om nu lantbrukaren får för sig att täckdika på miljöytan i sommar - räknas då ytan som inte har växttäcke bort eller man stryker hela miljöytan? Tänker att en lantbrukare sår blommor på ett helt fält och har god marginal över 4% miljöyta så att det tål att tas bort en del miljöyta.
    Svar: Det är bara delen som blir påverkad av täckdikningen som räknas bort i dessa fall du beskriver.

    Och Sven - här kommer även dina svar (lägger in frågorna du hade och svaren därefter):

    • Fråga 1: Miljöyta blommande träda. Örterna ska vara etablerade senast den 15 juli och täcka mer än 50% av ytan. Om man har en väl etablerad "blomsteräng" som täcker närapå 100% av ytan och på detta fält utför grävarbeten som påverkar en mindre del av fältet, är då hela fältet OK som miljöyta?
    Svar: Precis som vi skrev tidigare kommer troligtvis delen av åkermarken som har påverkats av markbearbetningen att underkännas som miljöyta även i ett sådant här fall.

    • Fråga 2: 50% täckning, ska det ses på varje kvadratmeter eller för fältet som helhet?
    Svar: 50 % ska ses som att örter ska vara spridna över hela ytan och inte på en del av den.

    • Fråga 3: Örterna ska vara etablerade senast den 15 juli. Ska detta ses som sista sådatum, eller ska örterna täcka mer än 50% senast den 15 juli?
    Svar: Örterna ska vara etablerade då så lantbrukarna behöver så in dem i tid för att de ska ha börjat växa till det datumet.

    • Fråga 4: Miljöyta bevuxen träda. Är det 15 juli som är sista datum för etablering av växtlighet även för denna typ av miljöyta?
    Svar: Nej, för bevuxen träda och bevuxen fältkant gäller det att de har växttäcke från och med 1 januari.
    Anna Kundtjänst