Stöd till unga lantbrukare - kan ett ombildat bolag söka igen med ny ung delägare i bolaget?

Hej!
Kan ett AB som redan har fått stöd för unga jordbrukare i 5 år ombilda sitt bolag till
ett nytt AB med ett nytt organisationsnummer och söka stöd för unga jordbrukare igen, om ägarförhållandena ändras och en ny ung delägare tas in i bolaget? Kan den "gamla" unga fortfarande vara delägare aktiebolaget parallellt med den nya unga lantbrukaren? I mitt specifika fall kommer den nya unga lantbrukaren att äga 51% av aktierna samt att vara firmatecknare och ingå i bolagets styrelse.

Mvh
Anders

Anders Adholm

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Det är länsstyrelsen som handlägger ansökan och gör bedömningar i varje enskilt fall och det går inte att få något slags förhandsbesked.

    Lämnar stödsökanden oriktiga uppgifter t.ex. kring vem som har faktisk och varaktig kontroll över företaget eller vem som är den verkliga driftsledaren, riskerar stödsökanden fullt avslag på ansökan samt avdrag motsvarande 20 % av det belopp som skulle omfattats av ansökan om stödet till unga jordbrukare, på sina andra stöd.

    Om länsstyrelsen upptäcker att det förekommer konstlade företagsförhållanden och den sökanden inte kan visa upp nödvändiga underlag vid kontroll på plats kan det också leda till åtalsanmälan.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.
    Maria Kundtjänst