Hur kontrolleras startstödet vid slututbetalning?

Hur kontrolleras startstödet vid slututbetalning. Det står ju bara att man ska ha minst 1/3 av intäkterna från jordbruksverksamheten. Det innebär ju rent krasst att man kan klara detta även med ett mycket litet företag som snarare är hobbyföretag än halvtidsföretag. Beaktar man inte kostnaderna överhuvdutaget kan ju ett företag klara kravet utan något som helst vinstkrav, dvs inte genera någon "lön" till företagaren.  I affärsplanen lägger man ju upp en budget, där man sannolikt lagt in att 1/3 av företagarens intäkter ska komma från jordbruket. Men det är ju bara en budget, och man kan ju misslyckas med att hålla budgeten.... Detta är viktigt att ha koll på så att man kan avråda personer med för hobbybaserad verksamhet från att söka. Men är det ingen kontroll på detta överhuvudtaget avråder man kanske i ojnödan. Och en annan fråga. Räknas skogsintäkter som intäkter från jordbruket i detta sammanhang?
Birgitta Jonasson

Kommentarer

  • Hej Birgitta!

    Tack för att du kontaktar oss.
    Det finns inget formellt lönsamhetskrav på företaget. Kontroll av intäkterna sker genom att stödmottagaren redovisar sin resultaträkning till beslutande myndighet. Intäkterna från jordbruksverksamheten inklusive direktstöden ska uppgå till minst 1/3 av företagets totala intäkter under den senaste 24 månaderna. Intäkter från skogsbruket räknas inte som jordbruksverksamhet.

    Svaret kommer från Investeringsstödsgruppen.
    Maria Kundtjänst
  • Sker det ingen kontroll av att affärsplanen följs?
    Birgitta Jonasson
  • Hej Birgitta!

    Jo, självklart kontrollerar vi att den verksamhet som anges i affärsplanen verkligen bedrivs i företaget. Stödmottagaren ska redovisa en läges-eller en slutrapport (del/eller slututbetalning) så att vi kan se att hen arbetar mot syfte och mål enligt beslutet om stöd.

    Däremot har vi inte fokus på att budgeten följs till punkt och pricka då det rör sig om ett nystartat företag där man får betrakta en budget som en mer kvalificerad gissning med en rad osäkra faktorer.

    Svaret kommer från Investeringsstödsgruppen
    Anna Kundtjänst