Skörd av vallinsådd - Miljöyta

Korn med vallinsådd som miljöyta tröskas. Därefter vill man ta en vallskörd. Får man ta en vallskörd på vallinsådden före 20 oktober eller efter 20 oktober (Halland) eller inte alls?
Linda Karlsson

Kommentarer

  • Hej Linda!

    Man får ta skörd om fång/mellangrödan inte ”tar skada” av skörden före brytdatumet – dvs. det som blir kvar av fång/mellangröda ska fortfarande vara växtlighet som bidrar till syftet.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.
    Marie Kundtjänst