Putsning av trädor runt utsädesodlingar mellan 1 april och 30 juni

Är det tillåtet att putsa trädor runt utsädesodlingar mellan 1 april och 30 juni inom fribelägenhetszonen för utsädesodlingen? Fribelägenhetszonen kan vara 100 meter eller mer beroende på fröslag. Gäller undantaget för putsning även grannar, dvs. andra SAM-ansökningar med trädor inom fribelägenhetszonen?
Mvh
Anders
Anders Adholm

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Det beror på vad det är för mark på fribelägenhetszonen, är det åkermark som utgör träda är det tillåtet med putsning hela året om trädan kan förutses orsaka oönskad pollinering av närbelägen utsädesodling.
    Det är en bestämmelse som gäller oavsett om man söker stöd eller inte.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.
    Marie Kundtjänst