Markkartering och jordprov per hektar

I nyheter för jordbrukarstöden 2024 står det:   Markkarteringen som helhet, inte enskilda skiften, ska ha 1 jordprov per hektar.  Ska vi tolka detta som att vi måste ha tätare provtagning än 1prov/ha på de större skiften om vi har massa småskiften som är 1-1,5 ha och är karterade med ett prov per skifte.

Daniel Muregård

Kommentarer

  • Hej Daniel!

    Nej, undantaget om att skiften som är mindre än 3 hektar endast behöver ha 1 jordprov finns kvar även stödåret 2024. Du behöver inte ha fler provpunkter på större skriften för att väga upp för att skiften under 3 hektar markkarterats med ett jordprov.

    Svaret kommer från stödregelenheten.
    Sara Kundtjänst