Precisionsodlingsstödet och dräneringsbrunnar ovan mark med ytvattenintag

  • Det är dräneringsbrunnar ovan mark med ytvattenintag som kräver en bevuxen zon.
Är det inte väldigt få dräneringsbrunnar som har ytvattenintag? Kan jag få en närmare beskrivning på hur en sådan ser ut. Ser man det genom att det finns ett galler som silar bort fasta partiklar innan vattnet rinner ner i brunnen. Är sådana brunnar verkligen vanligt förekommande i fält? Vi hade EU info igår för lantbrukare och jag förstod på frågorna att denna definition inte var helt självklart för målgruppen, så ett förtydligande behövs!
Birgitta Jonasson

Kommentarer

  • Hej Birgitta!

    Dräneringsbrunnar som har ytvattenintag är inte så vanligt förekommande och det är bara dessa brunnar som omfattas av kravet på bevuxen zon i ersättningen för Precisionsjordbruk. Det finns exempelbilder på jordbruksverkets webbplats över vilka brunnar som omfattas av villkoret:
    Ersättning för precisionsjordbruk – planering 2024

    Utgångspunkten är att det är de dräneringsbrunnar som är avsedda för att leda bort ytvatten som omfattas av villkoret. Inspektionsbrunnar och kopplingsbrunnar omfattas inte av kravet på bevuxen zon då dessa inte har ytvattenintag.

    Svaret kommer från Process- och regelenheten.
    Sara Kundtjänst