Precisionsodlingsstödet och växtodlingsplanen

Jag skulle gärna vilja ha lite klarhet i det här med precisionsodlingsstödet. Att det ska vara samma beteckning på vo planen som i SAM internet har vi nog fattat nu, men frågan är hur det är med arealerna? Ska det verkligen stämma ner på minsta tiondel? I vårt växtodlingsprogram hämtar vi ju föregående års växtodlingsplan för att vi vill få med växtföljden. Om vi hämtar direkt från SAM internet tappar vi ju växtföljden och det är ju inte så bra. Dock kan det ju hända att man inte har den senaste uppdaterade versionen av blocken, det kan alltså skilja på areal på blocknivå. Och även på skiftesnivå, men det blir väl mindre viktigt nu. Det går naturligtvis att ändra skiftena i VO programmet men det känns som onödigt jobb för endast några tiondelar. Om det är större förändringar på blocken brukar vi ändra, tex om det byggt ett hus eller liknande.
Birgitta Jonasson

Kommentarer

  • Hej Birgitta!

    Skiftena ska anges med samma ordningsnummer för block och bokstav för skifte som i SAM-ansökan. För varje skifte ska även uppgifter om areal, förfrukt med mera finnas. Men det finns inget krav om att arealen måste vara exakt samma som i SAM-ansökan. Det viktiga är att skiftena i växtodlingsplanen anges med samma ”namn” som i SAM-ansökan för att det lätt ska kunna gå att härleda varje åkermarksskifte i Växtodlingsplanen till SAM-ansökan. Detta för att säkerställa att alla skiften som ska finnas med i växtodlingsplanen är med. Att arealen skiljer sig något mellan Växtodlingsplanen och SAM-ansökan är okej. Skulle arealen skilja sig mycket åt så skulle det kunna ifrågasättas om det verkligen är samma skifte som i SAM-ansökan men utifrån det du skriver i din frågeställning så låter det ju som att det bara är några tiondelar och att om större förändringar sker så ändrar ni arealen på berörda skiften i Växtodlingsplanen.

    Svaret kommer från Process- och stödregelenheten.
    Sara Kundtjänst